Určite ste počuli miliónkrát, že obsah je kráľ. Je to pravda, samozrejme, ale viete ako vytvoriť obsah, ktorý bude príťažlivý pre vyhľadávače aj používateľov? V tomto článku sme zostavili komplexný návod, ako napísať dokonalý článok v dobe sémantického webu.
Pre tých, ktorí neradi čítajú, ale iba skenujú text, tak som na začiatok pripravil zoznam dôležitých faktorov pri písaní dokonalého obsahu. Neskôr v článku si každý faktor podrobnejšie rozoberieme.
Postup pri písaní článkov:
Okolo roku 2002 stačilo, keď ste do článku napchali veľké množstvo opakujúcich sa kľúčových slov, získali ste odkazy na váš web z rôznych „link fárm“, mali doménu s daným kľúčovým slovom a tadáaaa... umiestnili ste sa na prvej strane Googla s vašim článkom.
V dnešnej dobe to už nie je také jednoduché. Google používa RankBrain (machine learning/AI) na rankovanie článkov (podstránok) a preto je vhodné pokiaľ sa zameriate na optimalizáciu článku predovšetkým pre užívateľa a až potom pre vyhľadávače. Keďže sa Google algoritmus stále zlepšuje, postupne dbá viac a viac na UX užívateľov a podľa toho hodnotí kvalitu článkov.
Toľko z histórie, ale teraz už poďme na jednotlivé faktory.
Z predchádzajúcich viet vám je už dúfam jasné, že netreba spraviť jeden článok a opakovať tam stále to isté kľúčové slovo, ale nájsť kľúčové slová, ktoré súvisia s danou témou a tie tam obmieňať (to znamená využívať aj synonymá k hlavnému kľúčovému slovu, spomenúť aj nespisovnú verziu daného slova (keďže väčšina ľudí môže hľadať právne nespisovnú verziu)).
Analýza kľúčových slov je veľmi komplexná téma, viac si o nej môžete prečítať v tomto článku. Odporúčam zamerať sa pri tvorbe článkov na long-tail kľúčové slová, s ktorými máte väčšiu šancu na úspech.
Akonáhle budete mať za sebou analýzu kľúčových slov pre daný článok, musíte si premyslieť za akým účelom ľudia dané kľúčové slová vyhľadávajú.
Existujú tri hlavné typy vyhľadávacieho zámeru:
Informačné | Investigatívne | Transkačné |
Kľúčové slová širšej kategórie. Ľudia ich používajú, keď potrebujú získať nejaké bezplatné informácie. V tomto bode sú používatelia veľmi ďaleko od konverzie. | V tejto fáze potrebujú ľudia konkrétnejšie informácie o danom produkte. Je to väčšinou fáza porovnávania, hľadania ceny, konkurencie atď. | S týmito kľúčovými slovami sú ľudia pripravený na vykonanie nejakej akcie (zapísanie sa do mailing listu, nákup...) |
Čo robiť? | Čo robiť? | Čo robiť? |
Keď ľudia prídu na váš web na informačné kľúčové slovo, obvykle hľadajú konkrétnejšie informácie o danej téme. Najvhodnejší spôsob je teda spraviť blog a komplexne riešiť základy a aj pokročilejšie veci danej témy. Takisto môžete poskytnúť e-book na stiahnutie a získavať tak emaily. | V tomto bode už ľudia majú informácie o danej téme/produkty a hľadajú predovšetkým informácie o cene. Preto musíte ukázať aké majú výhody vaše produkty/služby voči konkurencií. V tomto bode je vhodné pridať pop-up okno so zľavou. | V tejto fáze nepotrebujete už žiadne motivačné slová, blogové články, ktoré by odradili ľudí od akcie, ale potrebujete prehľadnú landing-page kde sa ľudia dostanú ľahko k vykonaniu akcie. |
Najbežnejšie slová a frázy na tieto zámery sú:
Informačné | Investigatívne | Transakčné |
Ako... |
Porovnanie... Cena.... Hodnotenie... Pre deti... Pre mužov... Pre ženy... Recenzie... |
Kúpiť... Kúpiť online... Kupón... Zľava... Na sklade... Dostupné... Najlacnejšie... |
Keď ľudia hovoria, že obsah je dôležitý, tak tým myslia kvalitný obsah, nie len množstvo bezvýznamného textu. Preto aj vám radím, robiť obsah kvalitný a predovšetkým taký, aby pre používateľov prinášal nejakú hodnotu. Nie je nič krajšie ako po vydaní článku sledovať ako ho ľudia zdieľajú, pretože ho považujú za hodnotný.
1. Použite v ňom externé odkazy
Množstvo ľudí sa bojí odkazovať na cudzie tematické stránky, je však dobrou praxou, pokiaľ niekoho citujete alebo napísal článok s podobnou tematikou, aby ste čitateľom odkázali, že aj takýto článok už vyšiel na danú tému. Kľudne sa môže stať, že následne iné stránky budú odkazovať práve na vaše články.
Externé odkazy sú relevantným signálom pre vyhľadávače – pomáhajú im lepšie porozumieť téme vášho obsahu.
2. Dĺžka článku
Aj keď sa postupom času pozornosť čitateľov stáva kratšou a kratšou, práve v tomto je dobré sa zamerať na vyhľadávače, ktoré majú radi dlhší text, aby mu lepšie porozumeli a vedeli ho zaradiť do správnej kategórie a na správne kľúčové slová. Snažte sa preto vždy písať články aspoň 2 NS dlhé. Pokiaľ bude obsah zaujímavý, dĺžka článku čitateľov neodradí, priam naopak.
Pokiaľ píšete blog, vašim cieľom je udržať čitateľov čo najdlhšie na stránke a najlepšie, aby si aj zapamätali to čo čítali. Aby sa tak stalo, musíte ich nejak zaujať.
Porozprávajte im príbeh, alebo case study
Dlhšie články môžu vystrašiť vašich návštevníkov. Určite však odporúčam písať dlhšie články kvôli vyhľadávačom, ale ako som už vyššie spomínal, pokiaľ zaujmete hneď od začiatku divákov, tak si článok prečítajú celý. Najlepší spôsob je porozprávať im od začiatku nejaký príbeh, alebo case study, ktorej určite budú chcieť vedieť výsledok (záver).
Môže to byť kľudne osobný príbeh, príp. case study, alebo dokonca vymyslený scenár, ako by to podľa vás mohlo ideálne dopadnúť.
Píšte s humorom
Samozrejme pokiaľ sa jedná o vážnu tému, tak to nie je veľmi vhodné, ale tam kde sa dá, určite zakomponujte nejakú vtipnú vetičku, alebo slangové slovíčko z danej témy.
Vždy píšte články pekne štrukturovane, aby sa v nich čitatelia nestrácali a pokiaľ majú málo času, aby našli v článku podstatné informácie.
To znamená, že máte používať:
Na záver určite dbajte aj na rýchlosť načítania stránky s článkom (pokiaľ dáte do článku viac videí, môže to spomaliť načítanie). Takisto dbajte aj na to, aby sa obrázky a videá správne zobrazovali na mobiloch a nezakrýval ich text.
Pokiaľ budete využívať všetky vyššie uvedený tipy, tak sa vaše články budú určite umiestňovať na TOP pozíciách vo vyhľadávačoch