On-page pochádza z anglického slova (on page = na stránke), z ktorého nám môže byť jasné, že sú to faktory, ktoré môžeme ovplyvniť na našej stránke. Rozdelil by som ich na dve základné: technické on-page faktory a obsahové.
Technické faktory sú v podstate časti kódu (ako je váš web naprogramovaný), akú má štruktúru, či je pre Google bota ľahko prístupný a čitateľný. Obsahové sú zase tie, ktoré má na starosti tvorca obsahu (copywriter) -> oroginálny, kvalitný, pútavý, čitateľný content, ktorý nie je prespamovaný kľúčovými slovami a dáva zmysel, ako vyhľadávačom, tak aj používateľom.
Pokiaľ ideme vytvoriť nový projekt, prvá vec, nad ktorou sa musíme zamyslieť, je výber správnej domény. Máme dve možnosti: využiť kľúčové slovo v názve domény alebo ísť cestou brandovej domény.
V prípade výberu domény s kľúčovým slovom máme k dispozícií niekoľko výhod (povieme si v sekcií Title).
Title tag je najdôležitejší on-page SEO faktor. Čím bližšie je kľúčové slovo k začiatku titulku, tým má väčšiu váhu. Krátke a SEO friendly titulky sa lepšie umiestňujú vo vyhľadávaní.Výhoda kľúčového slova v názve domény je v tom, že slovo, ktoré obsahuje už nemusíme vkladať do titulku (priam nesmieme, pretože by bolo dvakrát a mohlo sa jednať o spamovanie). Dajme si príkladík, v ktorom zahrnieme vyššie spomínanú teóriu:
SEO friendly URL:
Chyba: www.superclanky.sk/clanok/24546546 - URL nie je friendly pre používateľov, keďže z toho čísla sa nedozvedia o čom je daný článok.
Správne: www.superclanky.sk/clanky/co-je-to-on-page-seo - URL je friendly a používateľ hneď vie, o čom daný článok je.
Nespamujte kľúčové slová do URL:
Chyba: www.vysavac.sk/roboticky-vysavac - v URL sa nám nachádza dvakrát slovo vysávač a Google to v horšom prípade môže brať ako spamovanie kľúčového slova.
Správne: www.vysavac.sk/roboticky - krátke URL, z ktorej užívateľ hneď zistí o čom bude daná podstránka a Google bot nemôže nič vravieť o spamovaní.
Meta kľúčové slová už Google neberie na veľkú váhu, tým, že ich vyplníte, však nič nepokazíte.
Oveľa dôležitejšie je však meta description, ktoré priamo neovplyvňuje rankovanie, ale určuje mieru prekliku (CTR). Zopár tipov, ktoré vám môžu pomôcť zvýšiť CTR:
Nadpisy v kľúčových slovách majú oveľa vyššiu váhu ako kľúčové slová spomenuté v obyčajnom texte. Odporúčame preto dávať najdôležitejšie kľúčové slovo do H1 tagu (najlepšie bude, keď sa bude zhodovať s title tagom). Väčšina CMS (napr. Wordpress) automaticky vkladá text z <title> tagu aj do <h1> tagu.
Povedal by som, že obsah tvorí 45% úspechu, odkazy tvoria ďalších 45% a ostatné faktory zvyšných 10%. Obsah a spätné odkazy sú ako Rómeo a Júlia, ani jeden nedokáže žiť, bez toho druhého. Pokiaľ máte unikátny obsah, ale nedokážete dopraviť návštevnosť na web, ste stratený. Pokiaľ máte kvalitné spätné odkazy, ale ľudia, ktorí prídu na váš web nič nenájdu a hneď odídu, sú zbytočné. Zamerajte sa preto na tvorbu kvalitného contentu a pravidelne aktualizujte svoje staršie články.
Na štruktúre stránky by ste si mali dať záležať už pri návrhu webu, musí byť jednoduchý na zorientovanie sa, ako pre používateľov, tak aj crawlerov. Pokiaľ si navrhnete web od začiatku správne, nebudete musieť otravovať programátor a dodatočne upravovať web.
Zopár tipov:
V ďalšom článku si povieme niečo o off-page SEO faktoroch.